L-39 Skyfox
Aero L-39NG, označovaný jako Skyfox, je podzvukový dvoumístný cvičný letoun od českého výrobce Aero Vodochody navazující na tradici legendárního stroje L-39 Albatros, kterého se během čtvrtstoletí vyrobilo 2900 kusů. Česká armáda by měla pro Centrum leteckého výcviku obdržet celkem čtyři stroje, které by měly sloužit jako platforma při přechodu na stroje páté generace F-35.
Vývoj započal v roce 2015 a byl rozdělen do dvou fází, kdy první z nich představovala modernizaci původních Albatrosů prostřednictvím výměny původního sovětského motoru za moderní americkou pohonnou jednotku Williams International FJ44-4M společně se zástavbou moderní avioniky. Druhou fází bylo vytvoření zcela nového letounu s tzv. mokrým křídlem, tedy integrální palivovou nádrží, díky čemuž došlo k výraznému zlepšení aerodynamiky. Jako jedna z jeho největších přednost se uvádí nízká pořizovací cena a provozní náklady ve srovnání s dalšími stroji z této kategorie jako například Alenia Aermacchi M-346 Master či Jakovlev Jak-130. Přestože jeho hlavním účelem je výcvik pilotů, navržen je rovněž pro plnění bitevních, hlídkových a průzkumných úkolů.
Sériová výroba byla zahájena v roce 2023. Na jeho výrobě se podílí téměř 600 subdodavatelů, z nichž 400 pochází z České republiky. Přestože dosud se výrobní tempo pohybuje okolo jednoho letounu měsíčně, těší se rostoucímu zájmu i výraznému exportnímu úspěchu. Prvními zahraničními uživateli se staly v roce 2024 Vietnam a Maďarsko.
Hlavní technické údaje |
|
---|---|
Rozpětí | 9,37 m |
Délka | 11,83 m |
Výška | 4,87 m |
Hmotnost prázdného stroje | 3 280 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 5 600 kg |
Maximální rychlost | 907 km/h |
Dostup | 10 670 m |
Dolet | 1900 km |