POTVRZENÁ ÚČAST 2024      

PC-9

Cvičné letouny zastávají jednu ze základních rolí v rámci každého letectva, a to výcvik nových pilotů. Ten se po ukončení tréninku na trenažerů přesouvá na letouny, které vynikají svou dobrou ovladatelností a spolehlivostí. Mezi stroje, které jsou často využívány pro základní, ale také pro pokračující, výcvik, se řadí švýcarský Pilatus PC-9.

PC-9 je dvoumístný turbovrtulový cvičný letoun, který byl vyvinut švýcarskou společností Pilatus Aircraft během 80. let minulého století, od roku 1997 se vyrábí ve vylepšené verzi PC-9M. Designem přímo navazuje na svého předchůdce PC-7, oproti němu je však vybaven výkonnějším motorem Pratt & Whitney Canada PT6A-62 o výkonu 857 kW, jenž pohání čtyřlistou hliníkovou vrtuli. PC-9 je také vybaven větším kokpitem a disponuje vylepšeným systémem vzdušných brzd či novým profilem křídel. Díky své spolehlivosti a nízkým provozním nákladům je letoun oblíben nejen mezi vojenskými letectvy napříč celým světem, ale také civilními operátory. Letoun mimo jiné posloužil jako základ pro vývoj Beechcraft T-6A Texan II, který je využíván americkým letectvem a námořnictvem.

Do dnešního dne bylo vyrobeno více než 250 kusů letounu PC-9 a je využíván např. bulharským, slovinským či chorvatským letectvem. Mimo státy NATO slouží tento letoun např. v Irsku, Mexiku, Švýcarsku nebo Thajsku.

Letecký archiv - PC-9

Hlavní technické údaje

Rozpětí 10,13 m
Délka 10,14 m
Výška 3,26 m
Hmotnost prázdného stroje 1 725 kg
Maximální vzletová hmotnost 3 200 kg
Maximální rychlost 593 km/h
Dostup 11 580 m
Dolet 1 537 km

 

Speciální partner

Partneři

GENERÁLNÍ PARTNER
Lockheed Martin
EXKLUZIVNÍ PARTNER
Škoda Auto
SPECIÁLNÍ PARTNER
PODPORA
OFICIÁLNÍ TECHNICKÁ PODPORA
Audiopro