POTVRZENÁ ÚČAST 2019         Lotyšsko Litva Nizozemí Norsko Rumunsko Slovensko Švýcarsko

Zprávy

Na Mošnov poprvé míří nizozemský obr KDC-10

14.09.2015, 13:01

V České republice se poprvé veřejnosti představí obří letoun pro tankování ve vzduchu holandského královského letectva KDC-10. V Evropě se nachází pouze dva tyto stroje a jeden z nich dorazí na statickou ukázku na Dny NATO v Ostravě & Dny Vzdušných sil AČR.

KDC-10 slouží v Nizozemském Královském letectvu (RNLAF) jako tanker a zároveň transportní letoun schopný přepravovat obrovské množství nákladu a velký počet jednotek na dlouhé vzdálenosti. Stal se tak transportní páteří tohoto letectva a zároveň významným přispěvatelem aliančních misí.

Autor: Ray Abela

„Představení tohoto stroje je vzhledem k tomu, že v holandském letectvu i v celé Evropě působí pouze dva, skutečnou raritou, o níž jsme usilovali několik let. Z téhož důvodu mohly jeho účast zhatit technické potíže druhého stroje, které se naštěstí pro nás podařilo odstranit, a až nyní jsme tak dostali potvrzeno, že skutečně dorazí,“ zdůrazňuje Zbyněk Pavlačík z Jagello 2000. "KDC-10 byl v České republice k vidění několikrát na letišti v Ruzyni, nikdy se však nepředstavil veřejnosti," doplňuje Jan Čadil, šéfredaktor časopisu Letectví + kosmonautika.

KDC-10 se tak letos na statické ukázce setká s dalším tankerem, TP-84T, který představí švédské letectvo. V předchozích letech se na Mošnově ukázal i americký tanker KC-135 a francouzský C-135FR, KDC-10 tak představuje již čtvrtou verzi letadla pro tankování za letu, se kterou se návštěvníci Dnů NATO budou moci seznámit. Ze všech uvedených je však zdaleka největší - dosahuje výšky 17 metrů, čímž o více než pět metrů překonává jak KC-135, tak i na Mošnově dobře známý bombardér B-52. Ten překonává i délkou - 55 m oproti 48. Na mošnovské letiště by měl podle současného plánu dosednout v pátek okolo 16:30.

Letouny KDC-10 byly RNLAF použity při operaci Enduring Freedom k doplnění paliva nizozemských, amerických a dalších aliančních stíhacích letounů. Nejčastější využití však zůstává v rámci mezinárodních humanitárních misí, jako tomu bylo v roce 2010 při humanitární krizi na zemětřesením zasaženém Haiti, v roce 2013, kdy jeden z těchto letounů dopravil 29 tun humanitární pomoci obětem tajfunu na Filipínách, nebo během kosovské krize k evakuaci kosovských uprchlíků do Nizozemí. Oba transportní KDC-10 tankery jsou v současnosti umístěné na základně 334. transportní perutě v Eindhovenu.

RNLAF zakoupilo v roce 1992 dva letouny DC-10 od civilní letecké společnosti Martinair a následně jej během tří let předělalo na vojenský transportní letoun a zároveň tanker, který je schopen za letu doplňovat palivo aliančním stíhacím letounům. Tento tanker je schopný letět až se 112 tun paliva a zároveň okolo 40-45 tun nákladu. Doplňování paliva ve vzduchu provádí tanker pomocí systému RARO, který se skládá z pěti kamer a trojrozměrných monitorů, tankovací trubice je pak ovládána joystickem v operační kabině za palubou pilota. Během tankování se z tankeru do stíhacího letounu přečerpá zhruba 1 750 l paliva za minutu.

Na viděnou
na Dnech NATO v Ostravě
& Dnech Vzdušných sil Armády České republiky!

Generálním partnerem Dnů NATO v Ostravě & Dnů Vzdušných sil AČR je společnost
SAAB Czech s.r.o.


Partnerský stát

Special Partner Nation

Partneři

TITULÁRNÍ PODPORA

Moravskoslezský kraj

HLAVNÍ PODPORA

GENERÁLNÍ PARTNER AERO Vodochody
EXKLUZIVNÍ PARTNER Škoda Auto
SPECIÁLNÍ PARTNER
PODPORA
HLAVNÍ STRATEGICKÝ PARTNER LOM Praha
HLAVNÍ PARTNER
HLAVNÍ MARKETINGOVÝ PARTNER