POTVRZENÁ ÚČAST 2024    

Zprávy

Na Mošnov poprvé míří nizozemský obr KDC-10

14.09.2015, 13:01

V České republice se poprvé veřejnosti představí obří letoun pro tankování ve vzduchu holandského královského letectva KDC-10. V Evropě se nachází pouze dva tyto stroje a jeden z nich dorazí na statickou ukázku na Dny NATO v Ostravě & Dny Vzdušných sil AČR.

KDC-10 slouží v Nizozemském Královském letectvu (RNLAF) jako tanker a zároveň transportní letoun schopný přepravovat obrovské množství nákladu a velký počet jednotek na dlouhé vzdálenosti. Stal se tak transportní páteří tohoto letectva a zároveň významným přispěvatelem aliančních misí.

Autor: Ray Abela

„Představení tohoto stroje je vzhledem k tomu, že v holandském letectvu i v celé Evropě působí pouze dva, skutečnou raritou, o níž jsme usilovali několik let. Z téhož důvodu mohly jeho účast zhatit technické potíže druhého stroje, které se naštěstí pro nás podařilo odstranit, a až nyní jsme tak dostali potvrzeno, že skutečně dorazí,“ zdůrazňuje Zbyněk Pavlačík z Jagello 2000. "KDC-10 byl v České republice k vidění několikrát na letišti v Ruzyni, nikdy se však nepředstavil veřejnosti," doplňuje Jan Čadil, šéfredaktor časopisu Letectví + kosmonautika.

KDC-10 se tak letos na statické ukázce setká s dalším tankerem, TP-84T, který představí švédské letectvo. V předchozích letech se na Mošnově ukázal i americký tanker KC-135 a francouzský C-135FR, KDC-10 tak představuje již čtvrtou verzi letadla pro tankování za letu, se kterou se návštěvníci Dnů NATO budou moci seznámit. Ze všech uvedených je však zdaleka největší - dosahuje výšky 17 metrů, čímž o více než pět metrů překonává jak KC-135, tak i na Mošnově dobře známý bombardér B-52. Ten překonává i délkou - 55 m oproti 48. Na mošnovské letiště by měl podle současného plánu dosednout v pátek okolo 16:30.

Letouny KDC-10 byly RNLAF použity při operaci Enduring Freedom k doplnění paliva nizozemských, amerických a dalších aliančních stíhacích letounů. Nejčastější využití však zůstává v rámci mezinárodních humanitárních misí, jako tomu bylo v roce 2010 při humanitární krizi na zemětřesením zasaženém Haiti, v roce 2013, kdy jeden z těchto letounů dopravil 29 tun humanitární pomoci obětem tajfunu na Filipínách, nebo během kosovské krize k evakuaci kosovských uprchlíků do Nizozemí. Oba transportní KDC-10 tankery jsou v současnosti umístěné na základně 334. transportní perutě v Eindhovenu.

RNLAF zakoupilo v roce 1992 dva letouny DC-10 od civilní letecké společnosti Martinair a následně jej během tří let předělalo na vojenský transportní letoun a zároveň tanker, který je schopen za letu doplňovat palivo aliančním stíhacím letounům. Tento tanker je schopný letět až se 112 tun paliva a zároveň okolo 40-45 tun nákladu. Doplňování paliva ve vzduchu provádí tanker pomocí systému RARO, který se skládá z pěti kamer a trojrozměrných monitorů, tankovací trubice je pak ovládána joystickem v operační kabině za palubou pilota. Během tankování se z tankeru do stíhacího letounu přečerpá zhruba 1 750 l paliva za minutu.

Na viděnou
na Dnech NATO v Ostravě
& Dnech Vzdušných sil Armády České republiky!

Generálním partnerem Dnů NATO v Ostravě & Dnů Vzdušných sil AČR je společnost
SAAB Czech s.r.o.

Speciální partner

Partneři

GENERÁLNÍ PARTNER
Lockheed Martin
EXKLUZIVNÍ PARTNER
Škoda Auto
SPECIÁLNÍ PARTNER
PODPORA
OFICIÁLNÍ TECHNICKÁ PODPORA
Audiopro