POTVRZENÁ ÚČAST 2024         

Zprávy

NATO je součástí mé DNA // Humans of NATO Days

19.05.2024, 08:54

Ukázka letounu F-35B Lightning Královského letectva na Dnech NATO v Ostravě & Dnech Vzdušných sil AČR byla vůbec první ukázkou této verze na evropském kontinentu. V kokpitu letadla seděl Tim Flatman, velitel 207. letky ze základny v RAF Marham. Tato letka je britskou operační konverzní jednotkou pro letouny F-35 Lightning, v níž působí společně příslušníci Královského letectva a Královského námořnictva.
Velitel Tim Flatman je u námořnictva 26 let, původně chtěl ale pilotovat vrtulníky. Jak se ale dostal k ozbrojeným silám a co ho na létání nejvíc baví? A jaké to je přistát na letadlové lodi?

Jak jste se dostal k létání? 
K létání jsem se dostal díky plachtění, kterému jsem se věnoval, když mi bylo 16 let. Původně jsem se připojil k námořnictvu, abych létal na helikoptérách, ale asi v polovině základního výcviku jsem byl vybrán, abych létal na proudových letadlech. Zeptali se mě, jestli to chci dělat, a řekl jsem ano. Většinu svých 26 let jsem strávil létáním na proudových letounech. Prvních deset let jsem létal na Sea Harrierech a poté na Harrierech GR7. Během první části své kariéry jsem trochu létal na Hawku T1, což je malé cvičné letadlo, a na F-35 teď budu létat asi dva a půl roku.

Co na létání obdivujete?
Myslím, že důvody pro radost z létání se postupem času mění. Zpočátku je to všechno jen o vzlétnutí a čisté radosti z létání a pobytu na obloze. Po chvíli se to změní. A při létání s něčím takovým jako je F-35, je určitě výzvou a radostí už jen ovládání toho stroje. Každý den je výzvou být tím nejlepším pilotem, jakým můžete být. F-35 je pravděpodobně nejnáročnější letadlo, se kterým jsem v tomto smyslu letěl. Mám z toho obrovský pocit uspokojení a také z instruování pilotů-studentů, protože to je u 207. letky naše hlavní role. 
Další věc, která mě baví na tom druhu létání, který děláme, jsou letadlové lodě. To je jeden z hlavních důvodů, proč Spojené království pořídilo variantu F-35B – ta dokáže provádět krátký vzlet a vertikální přistání. Výzva létat kolem lodi, vzlétat a přistávat na letadlové lodi je velká a myslím, že mě nikdy neomrzí.

Říkal jste, že vás ovládání F-35 baví. Můžete nám o tom říct více?
F-35 je víceúčelový letoun páté generace. Takže rozsah misí, které může plnit, je velmi, velmi široký, velmi, velmi pestrý. Z tohoto důvodu je opravdu náročné držet se v kondici, udržovat si kompetence a udržovat se na takové úrovni, abyste zůstali dobří. To je opravdu ten hlavní důvod. Jeden den byste mohli provádět misi vzduch-vzduch, další den zase vzduch-zem, nebo byste mohli zjistit, že děláte kombinaci těchto dvou věcí. Takže opravdu, to je ta radost, výzvou tohoto letadla je právě to, že je tak rozmanité. 
Letadla, se kterými jsem létal předtím, byla specializovaná buď vzduch-vzduch, nebo vzduch-zem. Toto je obojí a ještě více. Takže to je, myslím, ta výzva s F-35, a to je ta situace, kde získáte uspokojení z práce. Já každopádně.

Jaké bylo poprvé přistát na letadlové lodi?
Je to naprosto děsivé. Když to poprvé uděláte v noci, je to opravdu, opravdu děsivé. A ten pocit nikdy úplně nezmizí. Ale určitě je létání s F-35 na letadlové lodi mnohem uživatelsky přívětivější, než když jsem létal na Sea Harrieru a Harrieru GR7. Vynalezli jsme letadlo, které je v podstatě jednodušší na létání, možná ne na ovládání, ale určitě na létání. A přistání na lodi myslím nikdy neomrzí.

Jak se tady v Ostravě létá s F-35?
Byl to fantastický víkend. Opravdu jsem si to užil. I když byla ukázka docela krátká. Ale měli jsme velký zájem předvést schopnosti F-35B ve vzduchu, což je jednoznačně její schopnost vznášet se. Rádi se někdy vrátíme a zopakujeme. Ale tento víkend byl určitě skvělý. Počasí nám vyšlo skvěle, užili jsme si to. Tým si to užil, takže je prostě fajn být tady v České republice.

Co pro vás znamená NATO?
NATO bylo vždy součástí mého života od doby, kdy jsem v roce 1997 vstoupil do námořnictva. Myslím, že v těchto dnech se to ze zřejmých důvodů stalo mnohem důležitějším. Je to o pocitu partnerství. Vždy jsme spolupracovali s našimi partnery a spojenci v NATO. Absolvoval jsem mnoho cvičení, mnoho operací ve spolupráci s NATO. Takže teď je součástí mé DNA. Je pro mě naprosto přirozené, že jsem opět tady v České republice a pracuji s našimi spojenci v NATO.

Co pro vás znamená překračovat hranice?
Překračovat hranice pro mě může být mnoho věcí. Může to znamenat dostat letadlo na jeho absolutní limity a zkoušet a vyvíjet a objevovat, jakých nových schopností je letadlo schopné a co je tým schopen udělat. S F-35 je to neustálá cesta plná objevů, protože to letadlo toho dokáže tolik. Takže si myslím, že mi to připadá jako posouvání hranic, posouvání limitů je něco, co s F-35 děláme denně a týdně.

Jak pro vás vypadá typický pracovní den?
Typický pracovní den pro mě na letce je takový, že když mám dobrý den, čeká mne jeden nebo možná dva lety. Obvykle jeden. A velmi málo administrativní práce a vyřizování e-mailů. Pokud nic z toho v daný den nemusím, je to skvělé. Rozhodně každý den, kdy létám, je dobrý den. Ale moje role je mnohem širší. Takže je tu mnoho věcí, které mě baví a udržují můj zájem jako velitele.

Máte nějakou radu, kterou byste dal někomu, kdo by chtěl jít ve vašich stopách, kdo by se chtěl stát pilotem?
Řekl bych všem, kdo to chtějí dělat, rozhodně jděte do toho. Udělejte to. Nenechte se odradit. Nemyslete si, že je to něco, co dokáže jen pár lidí. Pokud je to váš sen, pak si ho rozhodně musíte splnit. Zkuste to a nevzdávejte to, dokud vám někdo neřekne ne.

Speciální partner

Partneři

GENERÁLNÍ PARTNER
Lockheed Martin
EXKLUZIVNÍ PARTNER
Škoda Auto
SPECIÁLNÍ PARTNER
PODPORA
HLAVNÍ PARTNER
HLAVNÍ PRODUKTOVÝ PARTNER
Radegast
OFICIÁLNÍ TECHNICKÁ PODPORA
Audiopro