Dny NATO v Ostravě & Dny vzdušných sil AČR

POTVRZENÁ ÚČAST 2018   6x PC-9M (D) 1x F-16 (D) 1x F-18 (D) 1x Rafale (D) 1x JAS-39 (D) 1x AS365 (S); 1x C-27 (S); 2x L-39 (S) 1x EF Typhoon (D)

Pro návštěvníky

Pro partnery

Pro média

Zprávy

Přehlídku historické techniky ozdobí bombardér Su-7

03.04.2018, 13:06

Při příležitosti 100. výročí založení Československa a jeho samostatných ozbrojených sil se na letošních Dnech NATO v Ostravě & Dnech Vzdušných sil AČR v mimořádném rozsahu představí technika spjatá s historií účastníků či partnerů akce. Pro připomenutí poválečné éry chystá Armáda České republiky nebývalou akci, kdy na mošnovské letiště dopraví vyřazené stroje z výzbroje Československé lidové armády. Mezi nejvýznamnější exponáty bude patřit taktický bombardér Su-7.

Armáda některé z vyřazovaných letounů místo sešrotování nechává zahangárovat na základnách, na kterých sloužily, kde připomínají historii základny a jednotek, jež jimi byly vybaveny. Tyto stroje však nejsou udržovány v letuschopném stavu, vyžadují tedy pozemní převoz, a proto jsou opravdu zřídka k vidění mimo svá domovská letiště.

„Historických letounů plánujeme představit více, zatím můžeme potvrdit statickou ukázku stíhacího bombardéru Su-7, který převezeme ze základny v Náměšti nad Oslavou,“ upřesňuje zástupce náčelníka Generálního štábu AČR generálmajor Jiří Verner. „Půjde o logisticky velmi náročnou operaci, neboť stroj bude nutné na základně rozebrat, přepravit na Mošnov, tam ho složit a pak zase stejným způsobem dopravit zpátky, ale připomenutí sta let vzniku Československa za to stojí,“ doplnil Verner.

Přestože byl Su-7 původně v Sovětském svazu vyvíjen pro vzdušné souboje, v této roli se neosvědčil, naproti tomu byla po modifikaci úspěšná verze Su-7B, z níž se stal hlavní stíhací bombardér a letoun pro pozemní útoky zemí sovětského bloku. Československé letectvo se pak v roce 1964 stalo jeho prvním zahraničním operátorem.

Při vývoji letounů Su-7 bylo počítáno s tím, že tento stroj bude schopný provádět jaderné útoky. Předpokládalo se též, že letouny budou muset operovat z nezpevněných vzletových ploch a proto byl podvozek vybaven hydraulicky vysouvatelnými lyžinami. Vyznačovaly se krátkým doletem, tuhým řízením a velkou přistávací rychlostí, kvůli čemuž vyžadovaly dlouhou přistávací dráhu, přesto byly mezi piloty oblíbené vzhledem ke svým letovým vlastnostem, jednoduchému ovládání, značné rychlosti v nízkých výškách a snadné údržbě. 

Ve své výzbroji je mělo množství států východního bloku, bojově nasazeny přitom byly především v barvách Egypta ve válkách s Izraelem, Indie je pak silně využila při bojích proti Pákistánu. V současnosti jej stále aktivně používá jediná země, a to Severní Korea.

Kromě Su-7 bude na Dnech NATO v Ostravě & Dnech Vzdušných sil AČR představena i další letecká a pozemní technika z meziválečného i poválečného období ze sbírek Slezského zemského muzea, Vojenského historického ústavu či dalších partnerů a účastníků akce, která bude zobrazovat vývoj československých a českých ozbrojených sil v uplynulých 100 letech.

Na viděnou
na Dnech NATO v Ostravě
& Dnech Vzdušných sil Armády České republiky!

Generálním partnerem Dnů NATO v Ostravě & Dnů Vzdušných sil AČR je společnost
AERO Vodochody AEROSPACE a.s.







Počet online uživatelů: 27

 


Audiopro

Letiště Ostrava a.s.

CEVRO Institut

Aeromedia

Kagero Publishing