POTVRZENÁ ÚČAST 2024           

Zprávy

Překračování hranic nás u létání může stát život // Humans of NATO Days

04.02.2024, 09:02

Je v pořadí pátým českým display pilotem letounu JAS-39 Gripen. V roce 2019 se zúčastnil mise Baltic Air Policing v Estonsku a jeho celkový nálet činí více než 2000 letových hodin, z toho na JAS-39 Gripen nalétal již více než 900 hodin. Jak vypadá jeho pracovní den a co pro něj znamená NATO a odvaha? Nejen na tyto otázky odpověděl kapitán Ondřej Španko, display pilot letounu JAS-39 Gripen a člen 211. taktické letky.

Jak hodnotíte probíhající Dny NATO v Ostravě? 
Velice kladně. Je zde výborné zázemí a velmi pestrý program pro diváky. Jsem rád, že zde můžu vystupovat a těším se i na ukázky svých kolegů. 

Po kolikáté jste na Dnech NATO?
Přemýšlím… vlastně je to asi počtvrté. Poprvé jsem tu byl jako display pilot na letounu L-39 Albatros, to bylo myslím v roce 2009. Pak jsem zde vystupoval v roce 2014 jako display pilot na letounu L-159 Alca a teď jsem tu podruhé s letounem JAS-39 Gripen.

Co pro vás znamená NATO? 
Vždy si vzpomenu na slogan „My jsme NATO“. My jsme opravdu jeden z dílků této aliance, a kolegové z ostatních států jsou našimi partnery, se kterými se snažíme maximálně spolupracovat tak, abychom byli vždy jednotní, interoperabilní a připravení k obraně území našeho, i našich partnerů. 

Jak vypadá váš běžný pracovní den? 
Moje pracovní dny bývají pestré. Některé trávím ve službě v rámci pohotovostního systému NATINAMDS. Takový pracovní den začíná jeden den ráno a končí až následující den. Jindy se účastním letových akcí, kdy se věnujeme výcviku a udržování pilotních kvalifikací. Tato pracovní doba trvá klasicky kolem osmi hodin, nicméně při různých cvičeních se může protáhnout až na čtrnáct. Většinou to probíhá tak, že si v úvodu poslechneme různé brífinky o počasí, stavu letecké techniky a zabezpečení, následuje příprava, plánování a poté samotný let. Standardně trénujeme více či méně složité taktické scénáře podle potřeb a stavu techniky. Poté následuje debrífink, pečlivé vyhodnocení letů a tím náš pracovní den končí. Několik týdnů v roce trávím na cvičeních v zahraničí anebo také jako účinkující na leteckých dnech. Některé dny jsou více administrativní, jiné dny zase trávíme pozemní i vojenskou přípravou. I přes to že jsem pilot, jsem stále voják a musím plnit povinnosti s tím spjaté. 


Přečtěte si i další rozhovory s těmi, kteří se podílejí na Dnech NATO

Co pro vás znamená odvaha? 
Té si vážím na každém, kdo ji v sobě umí vzbudit. A tu musí mít také každý voják z povolání, neboť důvodem, proč tu jsme, je ochrana našeho státu. Mír a bezpečí není samozřejmostí. A pokud bude potřeba, všichni musíme sebrat tu svou odvahu a nasadit třeba i svůj život. 

Co si představujete pod pojmem překračování hranic a jak často je ve své profesi musíte překračovat? 
Překračování hranic u létání není obecně moudrá věc. Jako příklad může posloužit překročení základních technických parametrů letounu, které by mohlo mít katastrofální následky. Takže takové hranice nemůžu a nerad bych překračoval. Na druhou stranu v momentě, kdy narážím na své vlastní osobní limity, beru to jako výzvu a limity se snažím posouvat dál a dál. To je pak nezbytná ingredience pro vlastní osobní růst. 

Kdo vás inspiruje? 
Asi by se dala najít hromada lidí, ale jako první mě napadají čeští piloti z druhé světové války. Ti museli mít pořádnou porci odvahy. Opustili svoje rodiny, překonali nesčetně překážek a začali bojovat za náš stát a za svobodu. Šli prostě udělat správnou věc s tím, že nasadili vše, co měli. Jejich činy jsou velmi inspirativní nejen pro mě, ale jsem si jist, že i pro všechny mé kolegy.

Speciální partner

Partneři

TITULÁRNÍ PODPORA
HLAVNÍ PODPORA
GENERÁLNÍ PARTNER
Lockheed Martin
EXKLUZIVNÍ PARTNER
Škoda Auto
SPECIÁLNÍ PARTNER
PODPORA
HLAVNÍ PARTNER
HLAVNÍ PRODUKTOVÝ PARTNER
Radegast
OFICIÁLNÍ TECHNICKÁ PODPORA
Audiopro