Zprávy
Kanadská účast potvrzuje transatlantickou vazbu
Na jubilejní 25. Dny NATO v Ostravě & 16. Dny Vzdušných sil AČR míří po tříleté pauze host zpoza atlantického oceánu. Kanadské královské letectvo rozšíří portfolio statických ukázek o legendární CF-188 Hornet a premiéru transportního letounu CC-130J Hercules.
Prezentace kanadské techniky je na evropských přehlídkách vzhledem k vzdálenosti mimořádnou událostí. Na Dnech NATO se poprvé představila v roce 2017 a dodnes se řadí mezí nejvzdálenější účastníky. Letos na Letišti Leoše Janáčka Ostrava vystoupí celkem po páté, a to s dvojící strojů symbolizující jak bojovou připravenost, tak logistické schopnosti tamního letectva.
„Kanadská účast je silným symbolem spojenecké soudržnosti napříč oceánem a její opakovaná přítomnost je potvrzením transatlantických vazeb, které jsou základem Severoatlantické aliance,“ komentuje Zbyněk Pavlačík, předseda Jagello 2000. „Jsem rád, že poprvé budeme moct vidět i kanadskou verzi letounu C-130 Hercules. Jeho účasti napomohlo nasazení ve Skotsku a zapojení do pomoci Ukrajině.“
Konkrétně typ „J“ je nejnovější variantou tohoto osvědčeného transportního letounu ve výzbroji Kanadského královského letectva. Určený je k širokému spektru úkolů – od přepravy vojáků a materiálu, přes výsadky a zásobování v náročných podmínkách, až po pátrací a záchranné operace. Díky schopnosti operovat i z nezpevněných a krátkých ploch dokáže přímo do oblasti nasazení dopravit až 92 plně vyzbrojených vojáků nebo 128 pasažérů, což z něj dělá klíčový logistický prostředek ozbrojených sil.
Letouny F/A-18 Hornet vznikly původně jako víceúčelové stroje pro provoz na amerických letadlových lodích. Díky svým kvalitám si ale našly cestu i do vzdušných sil jiných států, které je nyní provozují z pozemních letišť, i tyto exportní verze však mechanismy pro přistání na lodích disponují. To je také případ letounů označovaných jako CF-188, přestože poslední kanadská letadlová loď byla ze služby vyřazena již v roce 1970. Nasazeny byly například při intervencích v Libyi či v boji proti Islámskému státu v Iráku a Sýrii, účastnily se ale také nebojových misí v Evropě v rámci ochrany vzdušného prostoru Pobaltí či Rumunska. Tato kanadská verze je navíc specifická tím, že disponuje tzv. falešným kokpitem namalovaným zespodu trupu za účelem matení nepřátel při vzdušných soubojích.
Na viděnou
na Dnech NATO v Ostravě
& Dnech Vzdušných sil Armády České republiky!