POTVRZENÁ ÚČAST 2019       Lotyšsko Litva Norsko Rumunsko Slovensko Švýcarsko

C-27J Spartan

Dopravu osob i nákladu ve vojenském sektoru zajišťují různé typy letadel, od velkokapacitních až po menší stroje. Celosvětově nejrozšířenějším transportním letounem je čtyřmotorový C-130 Hercules, patřící ke strojům střední kategorie. Jeho schopnosti však mohou být z hlediska objemu nákladu někdy nadbytečné. Pro takové případy má italský koncern Leonardo připraveno řešení – letoun s krátkým vzletem a přistáním C-27J Spartan.

Prototyp tohoto hornokřídlého transportního víceúčelového letounu nové generace poháněného dvojicí turbovrtulových motorů Rolls-Royce AE2100D2 vzlétl v září 1999. Svým pojetím přímo navazuje na předchůdce Alenia G.222, od něhož se liší zejména inovovanou konstrukcí, moderní avionikou a pohonnou jednotkou. Právě digitální avionika, motory, vrtule a palubní zařízení pro manipulaci s nákladem byly při zrodu Spartanu převzaty z typu C-130J Super Hercules, což se příznivě projevuje v oblasti logistiky, údržby a přepravy nákladu při nasazování obou typů v různých zahraničních mezinárodních operacích. Vzájemné sdílení konstrukčních prvků přináší své ovoce též v dostupnosti náhradních dílů pro oba typy prakticky po celém světě. Navzdory zamýšlenému čistě vojenskému využití byl Spartan certifikován podle civilních i vojenských předpisů.

Díky robustní konstrukci a křídlu se třemi nosníky a bohatou mechanizací je letoun schopen provozu i v podmínkách, v nichž je dosahováno přetížení +3 g. S hmotností 30 000 kg může operovat i z nezpevněných ploch dlouhých pouze kolem 500 m. Významným pomocníkem je přitom kromě motorů i palubní energetická jednotka zajišťující nezávislost letounu zejména v oblastech bez potřebného pozemního zařízení, kterou však je možno použít i během letu. Pilotní kabina je navržena pro dvoučlennou posádku. Základ tvoří zdvojený elektronický pilotážně-navigační systém s pěti barevnými displeji z tekutých krystalů a digitální avionika. Na přání může být samozřejmě instalován i integrovaný systém ochrany letounu či nástavec pro doplňování paliva za letu.

Hlavní kabina s užitnou plochou 23,23 m2a objemem 69,5 m3 umožňuje přepravu nákladu umístěného na shodných paletách HCU-6E rozměrů 2,74 x 2,23 m, respektive HCU-12E (1,37 x 2,23 m) a standardních palet 463L používaných v rámci NATO. Do kabiny Spartanu lze přes nákladní rampu s nahoru otevíratelnými dveřmi na zádi trupu naložit tři větší a jednu menší paletu či standardní výsadek až 46 plně vyzbrojených výsadkářů sedících na sklopných sedadlech podél stěn trupu. Vedle toho může letoun přepravit i další, volně ložený náklad, jako například terénní automobily Range Rover nebo vozidla HMMWV s posíleným pancéřováním, vrtulník Bell 206 a další materiál. Spartany již například provozuje Itálie, Řecko, Litva, Bulharsko a Rumunsko či Austrálie. Slovenské letectvo má objednány dva kusy.

 

Hlavní technické údaje

Rozpětí 28,70 m
Délka 22,70 m
Výška 9,64 m
Hmotnost prázdného stroje 17 150 kg
Maximální vzletová hmotnost 31 800 kg
Maximální rychlost 602 km/h
Dostup 9144 m
Dolet 5926 km

 

Související:

 

Stránka je připravena ve spolupráci s redakcí časopisu Letectví+kosmonautika z vydavatelství Aeromedia. Časopis přináší aktuální informace ze světa vojenského i civilního letectví.
 

 

 

Partnerský stát

Special Partner Nation

Partneři

TITULÁRNÍ PODPORA

Moravskoslezský kraj

HLAVNÍ PODPORA

GENERÁLNÍ PARTNER AERO Vodochody
EXKLUZIVNÍ PARTNER Škoda Auto
SPECIÁLNÍ PARTNER
PODPORA
HLAVNÍ STRATEGICKÝ PARTNER LOM Praha
HLAVNÍ PARTNER
HLAVNÍ MARKETINGOVÝ PARTNER