POTVRZENÁ ÚČAST 2019     Švýcarsko

C-27J Spartan

Dopravu osob i nákladu ve vojenském sektoru zajišťují různé typy letadel, od velkokapacitních až po menší stroje. Celosvětově nejrozšířenějším transportním letounem je čtyřmotorový C-130 Hercules, patřící ke strojům střední kategorie. Jeho schopnosti však mohou být z hlediska objemu nákladu někdy nadbytečné. Pro takové případy má italský koncern Leonardo připraveno řešení – letoun s krátkým vzletem a přistáním C-27J Spartan.

Prototyp tohoto hornokřídlého transportního víceúčelového letounu nové generace poháněného dvojicí turbovrtulových motorů Rolls-Royce AE2100D2 vzlétl v září 1999. Svým pojetím přímo navazuje na předchůdce Alenia G.222, od něhož se liší zejména inovovanou konstrukcí, moderní avionikou a pohonnou jednotkou. Právě digitální avionika, motory, vrtule a palubní zařízení pro manipulaci s nákladem byly při zrodu Spartanu převzaty z typu C-130J Super Hercules, což se příznivě projevuje v oblasti logistiky, údržby a přepravy nákladu při nasazování obou typů v různých zahraničních mezinárodních operacích. Vzájemné sdílení konstrukčních prvků přináší své ovoce též v dostupnosti náhradních dílů pro oba typy prakticky po celém světě. Navzdory zamýšlenému čistě vojenskému využití byl Spartan certifikován podle civilních i vojenských předpisů.

Díky robustní konstrukci a křídlu se třemi nosníky a bohatou mechanizací je letoun schopen provozu i v podmínkách, v nichž je dosahováno přetížení +3 g. S hmotností 30 000 kg může operovat i z nezpevněných ploch dlouhých pouze kolem 500 m. Významným pomocníkem je přitom kromě motorů i palubní energetická jednotka zajišťující nezávislost letounu zejména v oblastech bez potřebného pozemního zařízení, kterou však je možno použít i během letu. Pilotní kabina je navržena pro dvoučlennou posádku. Základ tvoří zdvojený elektronický pilotážně-navigační systém s pěti barevnými displeji z tekutých krystalů a digitální avionika. Na přání může být samozřejmě instalován i integrovaný systém ochrany letounu či nástavec pro doplňování paliva za letu.

Hlavní kabina s užitnou plochou 23,23 m2a objemem 69,5 m3 umožňuje přepravu nákladu umístěného na shodných paletách HCU-6E rozměrů 2,74 x 2,23 m, respektive HCU-12E (1,37 x 2,23 m) a standardních palet 463L používaných v rámci NATO. Do kabiny Spartanu lze přes nákladní rampu s nahoru otevíratelnými dveřmi na zádi trupu naložit tři větší a jednu menší paletu či standardní výsadek až 46 plně vyzbrojených výsadkářů sedících na sklopných sedadlech podél stěn trupu. Vedle toho může letoun přepravit i další, volně ložený náklad, jako například terénní automobily Range Rover nebo vozidla HMMWV s posíleným pancéřováním, vrtulník Bell 206 a další materiál. Spartany již například provozuje Itálie, Řecko, Litva, Bulharsko a Rumunsko či Austrálie. Slovenské letectvo má objednány dva kusy.

 

Hlavní technické údaje

Rozpětí 28,70 m
Délka 22,70 m
Výška 9,64 m
Hmotnost prázdného stroje 17 150 kg
Maximální vzletová hmotnost 31 800 kg
Maximální rychlost 602 km/h
Dostup 9144 m
Dolet 5926 km

 

Související:

 

Stránka je připravena ve spolupráci s redakcí časopisu Letectví+kosmonautika z vydavatelství Aeromedia. Časopis přináší aktuální informace ze světa vojenského i civilního letectví.
 

 

 

Partneři

TITULÁRNÍ PODPORA

Moravskoslezský kraj

HLAVNÍ PODPORA

GENERÁLNÍ PARTNER AERO Vodochody
EXKLUZIVNÍ PARTNER Škoda Auto
SPECIÁLNÍ PARTNER
PODPORA
HLAVNÍ STRATEGICKÝ PARTNER LOM Praha
HLAVNÍ PARTNER
HLAVNÍ MARKETINGOVÝ PARTNER